Bez alejek komunikacja w ogrodzie, zwłaszcza na wilgotniejszym terenie byłaby znacznie utrudniona a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwa. Dostępność różnorodnych materiałów sprawia, że obok czysto praktycznej funkcji ścieżki mogą stać się też niebagatelną ozdobą każdego ogrodu, podobnie jak pochylnie, schody oraz place. Wykonując projekt ogrodu w zależności od użytego materiału można zaplanować nawierzchnie luźne, utwardzone elastyczne i utwardzone sztywne. O tym, który rodzaj sprawdzi się w danym miejscu, decyduje przeznaczenie podłoża oraz częstotliwość użytkowania i obciążenia.

              Projekty ogrodów muszą w sposób jasny i konkretny uwzględnić komunikację pomiędzy poszczególnymi częściami ogrodu. Oprócz dojścia do domu i podjazdu do garażu warto zaplanować komunikację z miejscem, gdzie będzie stał śmietnik oraz ścieżki do altany, drewutni i innych rekreacyjnych elementów w ogrodzie. Na początku należy zaprojektować drogę dojazdową do budynku oraz parking jeśli nie mamy garażu. Podjazdy, placyki i trakty pod ruch kołowy jako jedyne w ogrodzie wymagają sztywnych, utwardzonych podłoży. Układanie takich nawierzchni wiąże się z precyzyjnymi pomiarami, użyciem specjalistycznego sprzętu i efektywnym systemem odprowadzania wody. Ponieważ oczekujemy przy tym wieloletniej trwałości, wykonanie takich nawierzchni lepiej powierzyć fachowcom. W przypadku planowania parkingu przy domu, standardowy metraż tej powierzchni powinien wynosić minimum 2,5m x 5,0m.

              Następnie projekty ogrodów powinny nam uświadomić jak będzie wyglądała komunikacja w ogrodzie i należy wybrać materiał budowalny, z którego będą wykonane nawierzchnie. Oferta jest szeroka i możemy wybrać betonowe kostki brukowe, kostki granitowe, betonowe płyty, bruk klinkierowy, gres, terakota, lany beton, kamienne płyty łupane lub szkliwione. Wybór będzie o wiele łatwiejszy, jeśli odniesiemy się do przemyślanej już kompozycji ogrodu a przede wszystkim do jego stylu. Drogi w ogrodzie przydomowym dzielą się na arterie I, II i III rzędu. Najważniejszą funkcję spełnia komunikacja I rzędu. Są to drogi i place dojazdowe, umożliwiające ruch samochodów. Drogi II rzędu służą jedynie do komunikacji pieszej i nie powinno się po nich jeździć samochodem, natomiast te III rzędu są nieformalnymi ścieżkami prowadzącymi zwykle do mnie uczęszczanych zakątków ogrodu. Uświadomienie sobie tego podziału jest konieczne, gdyż należy zaplanować odpowiednią podbudowę nawierzchni. W przypadku drogi, po której będą się poruszały samochody, trzeba przewidzieć odpowiednią szerokość pasa ruchu. Szerokość drogi dojazdowej powinna być szersza od drzwi garażowych o około jeden metr. Istotny jest również rodzaj nawierzchni, która nie powinna być zbyt śliska, gdyż wówczas korzystanie z niej po deszczu będzie kłopotliwe. Nawierzchnia ta powinna być wykonana z materiału, który nie będzie pylił. Podczas planowania arterii II i III rzędu warto przemyśleć zastosowanie różnych typów nawierzchni pod względem użyteczności oraz walorów estetycznych. Dobrze wykonany projekt ogrodu powinien nam to konkretnie i w klarowny sposób pokazać. Przy wyborze materiału należy zwrócić uwagę na kolor elewacji budynku, dachu, stolarki i ogrodzenia.

              Wykonanie różnego rodzaju nawierzchni w terenie wymaga przede wszystkim starannego przygotowania ich projektu. Na planie powinny się również znaleźć różnice wysokości terenu, szerokości planowanych dróg oraz ich dokładny przebieg. Bardzo istotne jest również właściwe przeniesienie wykonanego projektu w teren. Precyzyjnie wyznaczone kształty przyszłych dróg dają wyobrażenie o tym, jak będą one wyglądały po wykonaniu. Jeśli podczas budowy dróg gruntowych  stosowane są obrzeża, warto wziąć pod uwagę krawężniki kamienne, betonowe lub elementy z impregnowanego drewna. Jeśli w ogrodzie zaplanowano wiele elementów ceramicznych do budowy drobnych form architektonicznych to warto rozważyć zastosowanie obrzeży ceramicznych również przy ścieżkach. Pozwoli to na zachowanie spójnego charakteru całego ogrodu. Projekt ogrodu może w doskonały sposób komponować ścieżki gruntowe z różnymi rodzajami roślin i jeśli dobrze to przemyślimy to końcowy efekt może być naprawdę bardzo pozytywnie zaskakujący. Ze względu na naturalny wygląd można je zastosować niemal w każdym ogrodzie. Nie powinno się ich jednak wykonywać tam, gdzie będzie panował wzmożony ruch a w ciągłym użyciu będą np. taczki. Wtedy lepiej sprawdzi się nawierzchnia z twardych elementów. Projekty ogrodów bardzo często zawierają zastosowanie nawierzchni z kamiennych płyt ułożonych na warstwie gruboziarnistego piasku. Najczęściej do ich budowy nie używa się zaprawy. Płyty takie układa się stosunkowo bardzo szybko i co najważniejsze są bardzo trwałe i bardzo dobrze komponują się z nowoczesnymi bryłami budynków mieszkalnych i gospodarczych.

              Indywidualny charakter przestrzeni wymaga niejednokrotnie zastosowania niebanalnych nawierzchni. Wykorzystanie jednorodnego materiału  może wydać się zbyt nudne, dlatego niekiedy wystarczy zastosowanie różnej wielkości elementów z tego samego materiału np. z kamienia czy z betonu. Projekty ogrodów mogą nam to bardzo dokładnie sprecyzować i możemy to zarówno zobaczyć na rzucie jak i wizualizacji. Możemy również stosować różne odmiany barw danego materiału. Jeśli połączone mają zostać dwie całkiem odmienne nawierzchnie, powinno się przede wszystkim sprawdzić ich wytrzymałość mechaniczną. Jest to szczególnie istotne gdy nawierzchnia będzie pieszo jezdna. Wykonana z różnych materiałów nawierzchnia będzie miała taką wytrzymałość mechaniczną jak najsłabszy z jej elementów. W przypadku nawierzchni pieszych bardzo ważna jest przede wszystkim wygoda jej użytkowania.

              Zastosowanie dwóch lub trzech materiałów o odmiennych właściwościach i wyglądzie sprawia, że nawierzchnia zyskuje nowy wygląd, jest ciekawsza ze względów plastycznych. Projekty ogrodów nie powinny jednak proponować zbyt wielu różnych grup materiałów, gdyż zbytnie nagromadzenie w jednym miejscu różnych faktur, wzorów i kolorów spowoduje jedynie chaos i nie da oczekiwanego efektu estetycznego. Najczęściej łączy się ze sobą elementy betonowe, ceramiczne lub kamienne lub wymienione elementy z nawierzchniami żwirowymi. Połączenie nawierzchni żwirowej z pasami wykonanymi np. z kostki kamiennej lub klinkieru drogowego. Będzie to bardzo ciekawie wyglądało ale również wzmacnia to konstrukcję nawierzchni. Dzieje się tak dlatego, że najczęściej skrajne fragmenty ścieżki wykonane są z twardych elementów i zamocowane dodatkowo na betonowych cokołach a puste przestrzenie pomiędzy nimi wypełnia się żwirem. Możliwości różnorodnego wykorzystania materiałów do budowy nawierzchni są prawie nieograniczone a dobrze wykonany projekt ogrodu da nam możliwość najlepszego ich wyboru.

              Różnice w poziomie terenu determinują konstrukcje wymagające utwardzenia. Nie warto za wszelką cenę niwelować zboczy i rozległych uskoków, gdyż efekt takiego przedsięwzięcia w żaden sposób nie wynagrodzi nakładu pracy i poniesionych kosztów. Nierówności bywają największą atrakcją działek. Aby jednak poruszanie się po takim terenie nie nastręczało trudności, podejścia i zejścia utwardza się pochylniami lub schodami. Warto je wykonać z tych samych materiałów, jakich użyto w ogrodzie lub wokół domu. Schody powinno się zaplanować wszędzie tam, gdzie nachylenie terenu przekracza ponad 10%. Konstruuje się je ze stopni i spoczników oraz z policzków lub poręczy. Pojedyncze stopnie tworzą z kolei stopnica oraz przedstopnica. Stopnie schodów ogrodowych maja zwykle 8-12cm wysokości i około 40-50cm szerokości. Projekty ogrodów we właściwy sposób połączą roślinność, która stanowi serce ogrodu z nawierzchniami, które są jego istotnym dopełnieniem a jedno z drugim dobrze połączone da nam przyjemność obcowania i wypoczynku w naszym wymarzonym ogrodzie.